Zdravý spánok

Autor: Jozef Kosztínyi | 29.8.2011 o 16:56 | (upravené 7.6.2014 o 22:10) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  44x

Určite netreba hovoriť, že nie je nič lepšie ako kvalitný a zdravý spánok na dobrej posteli. Je to najväčší dar vďaka ktorému môžeme načerpať nové sily do ďalšieho dňa. Mnoho vedcov skúma účinky spánku a to, ako docielime kvalitný a plnohodnotný spánok. Je dôležitý najmä z toho hľadiska, že vďaka nemu obnovujeme naše psychické a fyzické sily. V spánku náš mozog spracúva celodenné podnety a zapína v cykloch približne dvoch hodín metabolické procesy vo vnútorných orgánoch. Pri spánku dochádzka k uvoľneniu chrbtice, svalov kĺbov a krvného obehu. Aktívny ľudia, ktorí majú mnoho práce často považujú spánok za zbytočne premrhaný čas. Je to však nesprávne tvrdenie, pretože ak sa mozog dostatočne nezregeneruje, nemôže správne fungovať.

 

Dnes už na základe výskumov vieme, že každý desiaty z nás trpí poruchami spánku. Mnoho z nich si kupuje mnohé lieky a prášky, ktoré mu uľahčia zaspávanie. Z dlhodobého hľadiska však ide o nie príliš vhodné a optimálne riešenie. Chronickou nespavosťou sa môžeme postupne dopracovať k ťažkým depresiám, úzkostiam, poruchám pozornosti, môžeme byť podráždený, nehodám na cestách, úrazom či zhoršeniu pracovných výsledkov. Ak sa pýtame, čo nám pomôže s problémami so spánkom a zároveň nám zaručí zdravý spánok, odpoveď je veľmi jednoduchá. Je to najmä správna duševná hygiena. Každý by sa mal zamyslieť nad tým, ako si chráni a upevňuje svoje duševné zdravie a ako zvyšuje svoju odolnosť voči mnohým nepriaznivým vplyvom. Ďalším dôležitým faktorom je to, v akom prostredí spíme. Správna voľba postele, roštu a matraca je dôležitá, pretože tieto veci nám v značnej miere ovplyvňujú spánok. Ponuka dostatočne kvalitných matracov je na našom trhu bohatá. Ale aj tu platí, že pri kúpe správneho matracu a roštu platia určité pravidlá, ktoré by sme nemali zanedbať. Tu treba investovať do drahších a kvalitnejších produktov. Dobré je, ak sa informujeme o konkrétnom výrobcu, aby sme predišli sklamaniu a zbytočnému premrhaniu peňazí. Dobré je, ak nakupujeme v špecializovaných obchodoch, poprípade si zistíme referencie o výrobcovi a nakúpime aj prostredníctvom internetu. Dobrý obchod je ten, kde si môžeme matrac vyskúšať a kde nám predajcovia poriadia, ktorý matrac je pre nás ten najlepší. Na internete nájdeme stránku, ktorá nám pomôže vybrať presnú matrac, podľa stavby nášho tela. Nesmieme zabúdať, že každý človek je iný a preto to, čo je dobré pre druhého, nemusí byť dobré pre nás. Tu si zadávame našu výšku, váhu, typ postavy, či chceme matrac tuhší, štandard, alebo mäkký. Zvolíme si rošt, aký chceme mať. V závere nám výnde aké matrace sa hodia práve k nám. Na základe toho, môžeme zájsť do obchodov a vybrať si ten správny, ktorý si pred tým ešte vyskúšame. Často predávané a obľúbené matrace u zákazníkov sú najmä elastické, taktiež je tu zabezpečené dostatočné ovzdušňovanie a zaručený masážny efekt. Tieto vlastnosti majú mnohé penové matrace. Tieto matrace majú aj atraktívny dizajn a kombináciou týchto skvelých vlastností vyzerajú veľmi pôsobivo a vytvoria celkovo dobrý dojem. Mnohí obchodníci poskytujú aj vynikajúce akcie, vďaka ktorým si môžeme napríklad na Vianoce darovať novú posteľ s matracmi a roštom. Je to síce netradičný, ale na druhej strane perfektný darček, pretože ho môžeme využívať aj niekoľko rokov a navyše niečo spravíme aj pre svoje zdravie. Mnoho postelí nájdeme aj v masívnom smrekovom dreve. Masív je všeobecne známy tým, že sa jedná o kvalitné a zároveň elegantné drevo. Navyše má vynikajúce vlastnosti a zo zdravotného hľadiska sa mimoriadne odporúča. Čo sa týka roštov tak ten čo má viacej lamiel je kvalitnejší, ako ten s menším počtom. V obchodoch nájdeme aj matrace s penou, ktorá má vynikajúce vlastnosti. Takéto peny majú vysokú elasticitu, zaručujú dlhodobú tvarovú stálosť a môžeme ju využívať dlhé roky. Výhodou je, ak má matrac snímateľný poťah, ktorý môžeme bez problémov vyprať a zabrániť tak rozmnožovaniu rôznych baktérii a usádzaniu nečistôt. Záruka, ktorú má väčšina výrobcov je v priemere päť rokov. Ak máme problémy s chrbtom určite by sme sa mali rozhodnúť pre matrac, ktorý disponuje masážnym efektom. Okrem matracov, ktoré sú vyrobené z rôznych druhov pien, nájdeme v ponuke výrobcov aj vankúše z týchto pien. Ak máme problémy s krčnou a bedrovou chrbticou vynikajúcim pomocníkom nám môže byť matrac z lenivej peny. Je to akási novinka na slovenských trhoch. Ak zdieľame posteľ s partnerom, či manželom vynikajúco nám poslúžia aj rôzne partnerské matrace. Môžeme si vybrať strany, ktoré majú rozdielnu tuhosť. Tvrdšia časť je určená mužom a tá mäkšia zasa ženám. Väčšinou sú vyrobené kombináciou lenivej a studenej peny. Tento druh matracu sa odporúča kombinovať s lamelovým roštom. Pozor by sme mali dávať aj na výber posteľnej bielizne. Novinkou na trhu je luxusná perina aj s vankúšmi. Sú vyrobené z vysokokvalitnej bavlny s príjemným, na dotyk hladkým povrchom. Poťahová vrstva má špeciálne termo -izolačné vlastnosti. Tieto vlastnosti zabraňujú úniku tepla, čo oceníme najmä v zimnom období. Fungujú na takom princípe, ako napríklad termoska. Súčasne sú dokonalo ľahké, mäkké a materiál je prirodzene pružný. Spánok sa tak stane doslova relaxačným zážitkom, ktorý si vychutnáme každým ľahnutím do takejto postele. Na to, aby sme teda mali zdravý a ničím nerušený spánok existuje ešte niekoľko právd, ktoré nám k nemu môžu dopomôcť. Každý deň by sme mali dodržovať určitý harmonogram. Teda by sme si mali ísť ľahnúť a zároveň aj vstať v rovnakú hodinu. Výnimkou by nemali byť ani víkendy, či sviatky. Vo veľkej miere by sme mali obmedziť kombináciu nikotínu a kofeínu. Káva, kola, čaj a čokoláda majú povzbudzujúce účinky, ktoré vydržia aj osem hodín. Nikotín ich ešte aj stimuluje. Taktiež by sme sa mali vyhnúť pitiu alkoholu pred spaním. Síce nám môže pomôcť zaspať, no takýto spánok je nekvalitný a navyše sa môžeme v noci prebúdzať. Ak konzumujeme ťažké jedlá a nápoje neskoro v noci tiež si nezabezpečíme zdravý spánok. Takto konzumované jedlo nám môže spôsobiť tráviace problémy a pitie tekutín nás vedie k častému prebúdzaniu a nutkaniu na WC. Dávať treba pozor aj na to, kedy si doprajeme spánok. Ak zaspíme neskoro poobede môže sa nám ťažšie zaspávať v noci. Pred spaním by sme mali vykonávať relaxačné činnosti. Ak si pred spaním čítame, alebo počúvame hudbu, môže nám to pomôcť s ľahším zaspávaním. Spávať by sme mali v zdravom prostredí. Čo znamená, že na minimum by sme mali znížiť rušivé zvuky, jasné svetlá, nepohodlnú posteľ. Televízia a počítaš do spálne jednoznačne nepatria. Vzduch v miestnosti by taktiež nemal byť zlý a ťažký. Izbu, v ktorej spíme treba dostatočne vetrať a udržiavať optimálne teploty v miestnosti. Zle si robíme aj vtedy, ak ležíme v posteli napriek tomu, že sa nám už dlhšiu dobu nedá zaspať a len sa nervózne prehadzujeme. Ak sa nám nedá zaspať viac ako 20 minút, mali by sme vstať a začať sa venovať dákej relaxačnej aktivite a to až do vtedy, do kedy sa nebudeme cítiť ospalý. Netreba myslieť ani na to, že nezaspíme. Veľa spravia aj naše myšlienky v hlave. Ak však náš problém pretrváva aj naďalej, alebo máme dlhodobé problémy treba čo najskôr vyhľadať pomoc odborníka.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí, tvrdí nová aplikácia určená pre deti bohatých.

DOMOV

Schválili nezmysel? Nie, psy a mačky nebudú operovať zaživa

Novela zákona o liekoch nie je dramatická.

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Bugár

Maďarskú menšinu reprezentujú od roku 1989 tie isté tváre.


Už ste čítali?